Як в університетах та школах України навчають медіаграмотності

У наш час інформаційних технологій важливість медіаграмотності набуває особливої актуальності. Сучасна освіта, чи в школах, чи університетах, відіграє важливу роль у формуванні навичок, які дозволяють адекватно розуміти, аналізувати та використовувати інформацію, що надходить з різних джерел.

Знання про те, як ефективно користуватися різними медійними форматами, розрізняти правдивість інформації від дезінформації, стає невіддільною частиною освіти, адже воно не тільки забезпечує формування свідомого споживача інформації, але й готує до участі в громадському житті. Ба більше зараз, коли в Україні триває війна з російською федерацією, навіть дітям важливо розрізняти фейки від правди.

У цьому контексті, вивчення медіаграмотності в українських школах та університетах стає завданням важливим як для особистого розвитку, так і для підготовки компетентних громадян, здатних адаптуватися до постійних змін у світі.

Наші журналісти поспілкувалися з декількома викладачами, які займаються питанням медіаграмотності в освітніх закладах.

***

Так, наприклад, у загальноосвітній школі № 15 у Слов’янську, що на Донеччині, ще декілька років тому ввели дебатний клуб. Ним і досі опікується вчителька Ксенія Дружина. Наразі, через повномасштабне вторгнення, заняття проходять онлайн.

Сам формат дебатів несе за собою потужний інструмент медіаграмотності, фактчекінгу, використання джерел, адже діти, готуючись до виступів, аналізують якусь тему. При цьому, вони шукають інформацію, перевіряють і аналізують її, шукають першоджерела. Ба більше, під час самих дебатів журі може зняти бали, якщо хтось із тих, хто виступає, використовує неперевірену чи непідтверджену інформацію. Таким чином самі дебати вважаються ефективним у процесі розуміння дітьми медіаграмотності. Окрім того, це навчає критичного мислення, навичкам аналізу інформації.

У різних школах по всій Україні почали з’являтися якщо ще не гуртки чи курси з медіаграмотності, то точно окремі заняття в рамках проєктів чи виховних годин. Ще у 2021 році президент України Володимир Зеленський звернув увагу на необхідність проведення уроків медіаграмотності в школах. Це було просто необхідно для розвитку свідомого та критичного ставлення до інформації, яку діти зараз можуть отримувати з різних джерел. 

***

В деяких університетах існують дисципліни, пов’язані з медіаграмотністю та медіаосвітою.

Наприклад, у Донбаському державному педагогічному університеті така дисципліна була:

Ми поспілкувалися з однією із педагогів, яка викладає медіаграмотність в ДДПУ. Тетяна Євтухова певний час працювала на телебаченні, а потім повернулася в педагогіку. Коли у 2014 році (після вторгнення російських військ на Донбас) Україною почали швидко поширюватись фейки та ворожі маніпуляції, вже тоді жінка помітила, що багато людей на це “клює”. У 2015 році під час обговорення на своєму факультеті вона з колегами подумали про те, щоб створити факультатив чи окремий предмет пов’язаний із медіаграмотністю. Адже в педагогічному університеті навчають майбутніх вчителів, які мають обов’язково розбиратися в своєму інформаційному полі.

Тоді Тетяна в інтернеті натрапила на курси в Академії Української Преси.

Це був експериментальний проєкт, але Тетяна долучилася. У 2015 році вона поїхала на літню школу з медіаграмотності для педагогів. Медіаосвіту у навчальні заклади України вводили поступово, інтегрували в інші предмети. Але зараз цей предмет набув розголосу і росту. Наразі Тетяна Євтухова в Донбаському державному педагогічному університеті викладає два предмети з медіаграмотності. Перший - націлений на майбутніх вчителів та педагогів для того, щоб вони самі розбиралися у своєму інформаційному колі. Другий - це медіаграмотність для вчителів початкових класів. Він для того, щоб ті могли інтегрувати знання з медіаграмотності для маленьких дітей.

***

Дисципліна медіаграмотності також є, наприклад, в університеті менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України, “Одеській політехніці”, Чернівецькому національному університеті ім. Федьковича, Харківському національному економічному університеті імені Семена Кузнеця і багатьох інших ВНЗ.

Наразі Україна максимально зосереджена на тому, щоб діти з самого раннього віку розбиралися в інформаційному просторі, адже можливості інтернету - безмежні. 

Особливо під час активної війни, яку росія веде проти України, важливо, щоб діти, світогляд яких ще формується, не стали жертвами фейків, пропаганди чи маніпуляції.

Саме тому радимо усім батькам подбати про інформаційну гігієну їхніх дітей, а студентів просимо перевіряти отриману інформацію, мислити критично і розвивати власне вміння аналізувати інформацію.